W tym wieku można dziecku zaproponować piramidki i kółka układane jedno na drugim, z których można zbudować wieżę – jej burzenie to ulubione zajęcie malucha, który uczy się w ten sposób, że jego działanie powoduje taki efektowny skutek.
Zabawa w piasku może być wspaniałym urozmaiceniem codziennego spaceru, ale trzeba zadbać o to, aby maluch nie jadł piasku, a po zabawie umyć mu ręce. Dziecko będzie próbowało przesypywać piasek łopatką, która powinna być lekka, z chęcią zburzy też wszystkie, zbudowane przez innych, piaskowe babki.
Roczny malec wie, jak ułożyć klocki obok siebie lub zbudować wieżę z dwóch kostek. Pół roku później podziwiasz wieżę z czterech klocków, a u dwulatka – pociąg, czyli klocki ułożone w szeregu.
Półtoraroczne dziecko zaczyna już orientować się w podstawowych zjawiskach dotyczących jego małego świata. Siedząc dostrzega znajdujące się wokół niego zabawki i świadomie zaczyna rozkoszować się radością z kąpieli. Malec pokaże ci to, chlapiąc rączkami o wodę i zaczynając pierwsze wodne harce.
Wykorzystanie w zabawie różnorodnych przedmiotów np. małych piłeczek, miękkich krążków wpływa pozytywnie na rozwój motoryki małej, czyli czynności związanych z ruchem rąk.